dinsdag 1 maart 2011

Interview door de Rabobank IJsselstein "Dichterbij"

32 RABOBANK LOPIKERWAARD KLANT EN BANK

IJsselsteiner Hein Voss
Biologische katoen is de enige weg vooruit
Hein Voss bevlogen "noemen is erg zwak uitgedrukt. Hij is een en al passie over zijn eigen label met de Max Havelaar/Fair Trade biologische katoenen kleding, RE-5. 'Dit is de enige weg voorwaarts, een weg terug is er niet. Als mensen dat beseffen, gaan ze mee.'

  Trotse katoenboeren in India
Het was voor mij heel bijzonder om te zien hoe trots de katoenboeren in India zijn op wat ze voor elkaar gekregen hebben. Hein Voss valt met de deur in huis, zo vol is hij nog aan zijn bezoek aan India. 'Ik vind het belangrijk om te weten hoe het van begin tot eind werkt, du ben ik zelf gaan kijken. Blijkt dat er bij die katoenboeren eigenlijk nog nooit iemand op bezoek is geweest. Ze vonden het geweldig dat ik geïnteresseerd was in hun, product. Om samen sterker te worden hebben ze zich verenigd in een coöperatie, zoals ook de Rabobank ooit in de 19e eeuw is begonnen. Ze verbouwen Fair Trade biologische katoen, zonder pesticiden. Een groot voordeel voor hen is dat ze geen schulden meer maken voor het verplicht inkopen van landbouwgif. Daardoor hebben ze onder andere al een eigen waterpomp in hun dorp kunnen bouwen. Dat lieten ze vol trots zien. Voor mij een bewijs dat dit de goede weg is.'

   Textiel zit in de genen   
Hein Voss komt uit een van de oude textielfamilies die vanuit Mettingen in Duitsland naar Nederland kwamen. Textiel zit dus in zijn genen. 'Mijn grootouders en ouders hadden een kledingwinkel en kleermakerij in Leeuwarden. Voor mij was het vanzelfsprekend dat ik dezelfde kant op ging.  Daarom ging ik naar de HTS voor Confectie.  Maar dat was wel erg eenzijdig technisch. Ik wilde meer de commerciële kant van het vak leren. Dat heb ik gedaan bij DECO en later bij WE. Daar heb ik alles gedaan wat je in die branche kunt doen, van inkoop tot productie, over de hele wereld gereisd en een enorme groei meegemaakt.'

  Misstanden in de textielindustrie
'Ik weet waar de textielproducten vandaan komen en wat voor armoede er heerst. Maar wat me vooral ook schokte waren de misstanden. Als je volgens afspraak bij fabrieken aankwam, kreeg je vaak niet alles te zien, maar ik ben ook wel eens onaangekondigd langs gegaan. Dan zie je echt vreselijke dingen. ledereen kent de gevallen van kinderarbeid, maar als je ziet hoe ook volwassenen werken... Met blote handen en voeten in giftige verfbaden. Geen enkele beveiliging in de snijzalen, waar mensen dan ook vaak al een aantal vingers kwijt zijn. Smerig afvalwater dat gewoon in de natuur gedumpt wordt. Steeds meer kreeg ik het gevoel dat dit eigenlijk anders zou moeten. Dit kan en mag niet meer. Bij de bedrijven waar ik werkte heb ik er hele discussies over gevoerd, maar er spelen zoveel andere belangen. Het is een lastig en langdurig proces om dat te veranderen. In mijn beleving ligt de kern bij een morele verantwoordelijkheid van de beslissers en eindverantwoordelijken: hoe staan zij in de business? Uiteraard is dit gekoppeld aan de publieke opinie. In andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de food en de autoindustrie zijn ze daar toch al wat verder mee.'

  Het roer moet om 
'Voor mij is heel duidelijk dat het roer om zal moeten. En ik heb de kennis en de kunde en de drive en passie om er iets aan te doen. Na overleg met mijn vrouw en dochters heb ik besloten om er serieus werk van te maken en een eigen kledinglabel op te zetten met alleen Fair Trade biologisch verbouwde katoen: RE-5. Ik ben nu terug bij heel klein, maar de voldoening is des te groter. Voor de teelt van 'normale' katoen wordt de meeste pesticiden gebruikt en er zijn enorme hoeveel­heden water nodig. Biologische katoen wordt zonder pesticiden verbouwd, maar ook het proces daarna is veel schoner en veiliger. Uiteindelijk leidt het tot een huidvriendelijk en duurzaam gemaakt eindproduct, goed voor boeren, fabrieksarbeider en consument.'

  Bewustwording: RE-THINK
'Voor mij is het duidelijk dat dit de enige weg voorwaarts is. Op de langere termijn is de manier waarop wij nu leven niet goed. Het concept van  RE-5 wil mensen uitdagen kritisch na te denken en actie te ondernemen: RE-5 staat voor RE-think, RE-turn, RE-fund, RE-cylce, RE-vive. Dat geldt natuurlijk veel breder dan alleen katoen. We moeten ons afvragen: kunnen dingen anders, beter voor onszelf, beter voor anderen, beter voor de natuur? Boodschappen zoveel mogelijk fair trade en/of biologisch doen, spullen niet zomaar weggooien, maar bijvoorbeeld geven aan mensen, die ze nog wel kunnen gebruiken. Recycling is ook een belangrijk onderdeel van RE-5. Na het dragen mag een RE-5 product retour en worden de garens weer gebruikt voor nieuwe garens. Het is een kleine stap en ik ben een klein schakeltje; maar ik hoop een boodschap af te geven, die zich steeds verder uitbreidt. . Tot nu toe krijg ik veel positieve reacties. Mensen willen wel, maar het moet gemakkelijker en gewoner worden. Duurzaamheid is een principiële keuze: geen woorden, maar daden!' www.re-5.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten