dinsdag 28 februari 2012

Biojournaal nieuwsbericht

BIO journaal nieuwsbericht RE-5

RE-5: Re-think, Re-turn, Re-fund, Re-cycle en Re-vive

Tholen – RE-5 is een kledingmerk met een bijzonder verhaal. Na gebruik wordt de kleding teruggenomen en hergebruikt. De dames- en herenkleding is gemaakt van katoen met het Max Havelaar en GOTS-certificaat. "We scoren dus goed op sociaal én biologisch vlak", licht Hein Voss toe, die RE-5 samen met zijn vrouw José Huizenga runt.  Hij heeft in zijn vorige baan al jarenlange ervaring in de katoen en kledinghandel opgebouwd. "Ik heb daardoor vooral gezien hoe het niet moet. Daarom besloot ik het met RE-5 behoorlijk anders te gaan doen. Ik nam contact op met een Indiase coöperatie. Nadat ik elke schakel doorlopen had, bleek alles perfect te kloppen. We bieden echt heel pure producten aan."

Dat de H&M en C&A bijvoorbeeld ook in bio-katoen investeren, is volgens hem een goede zaak, maar het is zonde dat de consument geen heldere informatie krijgt. "Lastige vragen kunnen zelden maar heel moeilijk beantwoord worden, daar heb ik dan wel zelf moeite mee."
De boodschap van RE-5 is in ieder geval duidelijk: Re-think, Re-turn, Re-fund, Re-cycle en Re-vive. Om de cirkel rond te maken, is het de bedoeling dat de kleding hergebruikt wordt. "Als je zuiver begint, met een goede, pure  grondstof, kun je de kleding ook met een gerust hart terugnemen. Op het moment dat de mensen ons product terugbrengen, blijkt dat ze de boodschap echt begrepen hebben. Als beloning krijgen ze dan een 're-fund', dit is tien procent korting van de oorspronkelijke aanschafprijs die gebruikt kan worden op de aankoop van een nieuw product. Van de stof worden vervolgens nieuwe garen gemaakt.

Verkooppunten
De collectie van RE-5 bestaat uit normale, hedendaagse, draagbare kleding. "De reacties zijn heel goed. Mensen waarderen de fijne en zachte katoen." De kleding hangt al in zo’n 25 winkels, waaronder zelfs een aantal reguliere kledingwinkels. In Nederland wordt het onder meer verkocht bij Sincero Fair Fashion, WatMooi, Sari Fair Fashion, De Groene Knoop. Inmiddels zijn er ook een paar winkels in Duitsland en België die RE-5 verkopen.



Daarnaast is het ook via de webshop verkrijgbaar. En iedere woensdag presenteren José en Hein de kleding in het 'Brandspuithuisje' aan de IJsselstraat in IJsselstein. Diverse zzp'ers krijgen daartoe de kans. "Dat is erg leuk en leerzaam. Hier krijgen we echt feedback van de consument."
RE-5 wordt ook gebruikt als bedrijfskleding. Dankzij een goed contact met Bo Weevil en Global Women zijn daar verschillende mogelijkheden voor. Naar de toekomst ziet Hein verregaande B2B-mogelijkheden.
Hein en José willen het merk uiteraard groter maken. Hiervoor zijn er nu eerst verdere contacten in Nederland en andere Europese landen gelegd.
Voor meer informatie:
RE-5
Hein Voss en José Huizenga
030-7854703
info@re-5.nl 
http://www.re-5.nl/

Publicatiedatum: 27-2-2012
Auteur: Lenneke Schot
Copyright: http://www.biojournaal.nl/
Boodschap echt begrepen als klant de kleding terugbrengt"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten